BYLYD #16 På biennale
Biennalen i Venedig er verdens største begivenhed for arkitektur. Og BYLYD har selvfølgelig været af sted for at tage temperaturen på de vigtigste strømninger på årets udstilling.
Dén er kurateret af den samfundsengagerede chilenske arkitekt Alejandro Aravena, som har givet den overskriften "Reporting from the Front" - og bedt de enkelte lande om at svare på, hvilke fronter de kæmper.
I udsendelsen besøger vi blandt andet den tyske pavillon, hvor frontzonen er flygtningestrømme. Man hylder den åbenhed, som Tyskland lagde for dagen i 2015, hvor landet modtog over 1 million flygtninge uden at kny. Vi kigger også ind i den hollandske pavillon, der har FN compounds' indflydelse i konflikthærgede byer som sit fokus. Og endelig kan du lytte med på åbningsdebatten til den danske udstilling på årets biennale, "The Art of Many and the Right to Space", hvor Jan Gehl, Bjarke Ingels, Kjetil Thorsen (fra Snøhetta) og den indiske arkitekt og akademiker Anupama Kundoo diskuterer retten til rum.
God fornøjelse!
(Foto i toppen: Ivan Baan)
Ekspert i halve huse
Allerførst et par sætninger om den chilenske kurator Alejandro Aravena. Han er udover at være udnævnt som kurator for biennalen også for nylig blevet hædret med The Pritzker Prize, som vel er arkitekturens fornemmeste pris. Han er ikke mindst kendt for sit store sociale engagement, der blandt andet udtrykkes i det byggesystem, han har udviklet på sin tegnestue Elemental, som kort fortalt går ud bygge “halve” huse med kun de allermest basale installationer - og så kan beboerne bygge til, efterhånden som de får råd. Det er der kommet nogle ret interessante knopskydninger ud af:
Aravena har valgt overskriften "Reporting from the Front" til årets biennale og har så bedt hvert enkelt land om at svare på, hvilke frontzoner de kæmper på netop nu. Lad os dykke ned i et par stykker.
Banker hul i muren
Den tyske udstilling hedder Making Heimat. The Arrival City. Og alene i titlen er der alt muligt interessant. For eksempel er Heimat et ærketysk begreb, der vel bedst lader sig oversætte til noget i stil med 'hjemstavnsfølelse'. Udstillingen hylder det Tyskland, som åbnede sin favn for godt 1 million flygtninge sidste år og understreger åbenheden i overskriften, ved netop at gøre en af det tyske sprogs allerstærkeste identitetsmarkører, begrebet om Heimat, tilgængeligt for de tilkommende.
Endnu mere bemærkelsesværdigt er dog det helt konkrete fysiske greb, at man har banket fire store huller i den eksisterende pavillon-bygning, som dermed bliver frit tilgængelig for gennemstrømning 24-7. Så kan ingen vist længere være i tvivl om budskabet!
danmarks bidrag - stjernespækket åbningsdebat
Det danske svar på Aravenas overordnede spørgsmål er myriaden af modeller - hele 130 i alt - som de to kuratorer Boris Brorman og Kristoffer Weiss kalder "The Art of Many and the right to space". Særligt den sidste del var i fokus, da udstillingen blev åbnet med en debat mellem Bjarke Ingels, Jan Gehl, Anupama Kundoo og Kjetil Thorson.
Hør et udsnit af debatten i udsendelsen, eller hele herligheden lige her.
Boligbyggeriet som frontzone
Det er selvfølgelig umuligt at komme omkring hele paletten af udfordringer og visioner, som de 130 projekter på udstillingen repræsenterer. Så vi har plukket to ud, som vi i redaktionen mener i det mindste viser lidt af bredden i det danske bidrag.
Først et interview med arkitekt Tyra Dokkedahl, som fortæller om sit projekt "En Model", der er en idealistisk fremstilling af et vertikalt boligsamfund, hvor indbyggerne har mulighed for i høj grad at præge form og funktioner. Eller som det beskrives af sir Peter Cook i foromtalen på hjemmesiden: ‘A Model’ is an essay in the celebration of life by building.
Tyra Dokkedahl forklarer i interviewet:
"Når man bygger i København i dag, så er rigtig meget sådan noget ejendomsmæglerarkitektur. Men er det det, folk gerne vil bo i? Hvad med at boligen var et sted, som folk skaber selv?"
Udover Tyra er også arkitekterne Frida Sophie Vang Petersen, Victor Gammelgaard og Thais Kvejborg Espersen medskabere af modellen.
Dansk arkitektur i Mozambique
På en helt anden frontzone, langt væk fra bekvemmelige boligdiskussioner i København, kæmper arkitekten Jørgen Eskemose (KADK). Sammen med kollegaen Johan Mottelsen bygger han eksempelhuse i afrikanske slumbyer for at forsøge at skubbe til etablerede forestillinger om, hvordan der skabes boliger til de mange i de uformelle områder. Jørgen Eksemose forklarer:
"Det handler om at give de mange en stemme, og der hvor jeg kan give folk stemme, det er omkring deres boligforhold. Vi bygger et-to måske ti huse, og de har en demonstrationseffekt på det lokale niveau, så beslutningstagerne anerkender, at de er nødt til at forstå den enorme mængde mennesker, der bor under så ringe vilkår og uden infrastruktur, på deres egne præmisser. Der kommer ikke en økonomisk udvikling og redder det hele".
Projektet der blev udstillet på biennalen, finder du her:
Links til flere beskrivelser:
Og her er en håndfuld af Eskemoses egne billeder, der giver et ret godt indtryk af de udfordringer med infrastruktur, sanitet og bygningskvalitet, som - i dette tilfælde - beboerne i Maputo står med.
Slut på den store klinge
Udsendelsen rundes af ved den hollandske pavillon, hvor kurator Malkit Shoshan sætter fokus på FN-compounden som urbant fænomen. Ifølge hende har krigsførelse ændret sig fra kampe mellem nationalstater til stridigheder mellem interne grupperinger bakket op af tværnationale koalitioner. Som vi ser i fx Libyen og Syrien. Det betyder samtidig, at FN's fredsbevarende indsats rykker fra frontzoner på landet og ind i byerne. Her får de massive compounds unægtelig en stor indflydelse på det eksisterende bymiljø. Hvordan kan den indflydelse bruges i en positiv retning, som drivkraft for udvikling? Det spørger vi Malkit Shoshan om til sidst i denne udgave af BYLYD. Billedet i toppen er taget i den hollandske pavillon "Blue".
OM BYLYD #16
Værter: Tobias Moe og Niels Bjørn
Lyddesign, klip og mix: Maiken Vibe Bauer
Redaktion: Kristoffer Friis Sørensen, Tobias Moe, Niels Bjørn og Maiken Vibe Bauer
KONTAKT OS
Husk, at du altid er velkommen til at kontakte os med ris, ros eller gode ideer. Se hvordan her