#80 BARNDOMMENS LANDSKAB 5 - ROSA LUND
I det femte portræt i BYLYDs podcastserie om toneangivende, danske landskabsarkitekter, tager tilrettelægger Niels Bjørn til Hareskoven nord for København sammen med Rosa Lund.
Rosa stiftede sammen med sin makker Martin Hjerl landskabstegnestuen STED By- og Landskab og har på otte år haft rattet i, hvad der viste sig at være en sportsvogn. Succesen kom med det samme, og deraf også en virksomhed i konstant vækst, hvilket viste sig ikke at være det, Rosa og Martin havde drømt om. Og hvad gør man så, når man som Rosa er en, der handler, ikke en der analyserer og når frem til en løsning?
Hele vejen igennem arbejdslivet har Rosa søgt noget andet. Hun har søgt de kreative processer, hvor hun sammen med andre kunne lege og skabe; inkluderende fællesskaber, hvor ingen blev udelukket. Det mener hun kommer fra barndommen i Hareskoven. En barndom med fuld opbakning til børnene. “I kan alt”, var beskeden i lilleskolen, hvor skoven udgjorde legepladsen. Og hjemme viste hendes forældre hende det samme: Hendes mor gik forrest i byen med at få etableret en vuggestue, bevaret biblioteket og åbnet en butik, ved siden af sit lærerjob. Faren var altid i gang med at bygge på familiens hus, bygge om, bygge på, ændre rammerne.
Også han var arkitekt, men en anden slags end Rosa. Han var først håndværker og konstruktur, og kunne derfor bygge alle de ideer som han eller Rosas mor fik.
Hos BYLYD skal vi deklarere, at tilrettelægger Niels Bjørn kender Rosa Lund. På et tidspunkt lavede de et kontorfællesskab sammen, også sammen med en række andre virksomheder. De har arbejdet sammen på en række projekter og ses privat.
Kendskabet forsøger Niels Bjørn at gøre til en del af lytteoplevelsen og taler derfor med Rosa Lund om, hvad lytteren skal vide.
BARNDOMMENS LANDSKAB 5 - ROSA LUND
Medvirkende: Rosa Lund, landskabsarkitekt og byplanlægger, medstifter af tegnestuen STED By- og Landskab
Original musik er komponeret og indspillet af: Eske Nørrelykke
Idé, tilrettelæggelse, interview, klip og produktion: Niels Bjørn
Mange tak for støtte til serien fra Statens Kunstfond og Dreyers Fond